Oder? - Reisverslag uit Unterschneidheim, Duitsland van Sophie Gulickx - WaarBenJij.nu Oder? - Reisverslag uit Unterschneidheim, Duitsland van Sophie Gulickx - WaarBenJij.nu

Oder?

Blijf op de hoogte en volg Sophie

02 December 2013 | Duitsland, Unterschneidheim

What a week! Afgelopen week was supervet en superintensief, mooie ervaring!

"Oder" = "of".. Een woord dat Oostenrijkers te pas en te onpas gebruiken als stopwoord.. I like it!

Vorige week donderdag kwam ik aan in Kaprun, die avond had ik ook meteen 2 kamergenootjes die ook eerder waren gekomen: Julie en Ida, toevallig allebei uit Denemarken. Dat klikte meteen en ook Jasmin (Duitse) die op vrijdag kwam is superaardig. Met hulp van ons wandelende woordenboek Jasmin probeerden Ida, Julie en ik ons de Duitse taal meester te maken. Best een uitdaging. Duitstalige tv kijken leek ons een goed idee en we hebben erg gelachen met de Oostenrijkse nagesynchroniseerde “How I met your mother”.

De eerste vrijdag heb ik een Oostenrijkse sim gekocht, in mijn enthousiasme meteen Lian gebeld… Geen goed idee! Ik had 1000 belminuten, maar daar kun je welgeteld 5 minuten mee naar Nederland bellen.. Oeps. Ida deed ongeveer hetzelfde door haar moeder te bellen, dus voordat de cursus begon moesten we allebei meteen weer naar de winkel voor nieuw beltegoed.. Strakke actie!

Vrijdagmiddag begon de cursus. Alle 120 werden verdeeld in groepen van ongeveer 10 en kregen we een Ausbilder toegewezen. Daarna meteen de eerste theorielessen. Vanaf dat moment zagen de dagen er ongeveer zo uit:
- 6.30 op, aankleden, ontbijt
- 7.45 bus en gondel naar boven
- Start praktijklessen
- Lunch
- Verder met praktijk
- Theorie
- Eten
- Theorie en leren voor theorie

In de praktijklessen mochten we soms ook stukken zelf skieen, dat was heel relaxed, verder veel oefenen voor de praktijkexamens en we leerden natuurlijk de opbouw van de lesgeefonderdelen.

De eerste dagen was het echt VEEL te koud.. Dat ik niet ter plekke bevroren ben vind ik nog altijd een wonder. In het begin van de cursus was het op een gegeven moment -20! Echt.. niet gezond. Ik ga niet eens een poging wagen om te typen wat ik allemaal aan had, zoveel tekens kan deze site volgens mij niet aan ;). Gedurende de week werd het gelukkig minder koud en uiteindelijk ook nog zon gehad, heerlijk. Er viel vooral de eerste dagen ook superveel sneeuw, dus de condities waren top!

Op vrijdag, zaterdag en zondag waren de examens. Vrijdag de lesgeefopdracht, zaterdag alle theorietoetsen en zondag de praktijktoetsen. Vrijdag en zaterdag goed afgesloten, alles gehaald, maar de praktijk helaas niet. Je kreeg 1 afdaling kans om alle onderdelen te laten zien en ik was bij Kurven en Carven Grundstufe zo aan het nadenken over wat ik moest doen, dat ik het verprutste. Kurze Radien had ik wel gehaald, maar je moest er 2 van de 3 halen. Gelukkig mag ik nu wel lesgeven. Om les te geven moest je de lesgeefopdracht en de theorie halen en de praktijk niet. De praktijk kan ik in maart herkansen. Ik heb nu een deeldiploma en dan zou ik mijn volledige diploma krijgen. Op de praktijk waren geloof ik 60 mensen gezakt, op de theorie waren er 40 gezakt. Ik sprak gisteren een Ausbilder uit Tirol en hij zei dat de Salzburgerverbond daarin ook een van de strengste verbonden schijnt te zijn. Balen dat ik hem niet in 1 keer heb gehaald, maar gelukkig kan ik gewoon starten en mijn skischool stelt ons allemaal verplicht om 3 keer per week bij te scholen, dus die momenten kan ik mooi gebruiken om die onderdelen te oefenen!

Vannacht heb ik bij Vincent geslapen, dat was wel relaxed.. Even rustig douchen, chillen, pizzaatje eten op de bank en ik mag bij hem mn was doen! Vandaag ga ik voor het eerst mijn nieuwe baas ontmoeten en ga ik naar mijn nieuwe onderkomen voor de komende maanden.

Later zal ik nog wat foto’s posten.. Degenen die ik op facebook heb kennen de meeste al.. Maar het blijven mooie foto’s!

Grüβ gott!

  • 02 December 2013 - 09:27

    Margreet:

    Ja ja, al echt ingeburgerd Soof! Klinkt goed.
    En nu lekker meters maken! Dat wordt een eitje in maart!
    Houd jezelf goed warm!
    Liefs,
    Margreet

  • 02 December 2013 - 11:45

    Karel Van Erp:

    2 dec. hallo sophie,
    gelukkig dat alles goed gaat. de foto aan moekie liet mij rillen,zo wit, maar dit landschapje verschaft je straks werk. in arnhem zullen ze wel opkijken van hun vooruitgeschoven post die het toch maar even doet. ze moeten niet jaloers zijn. krijgen ze hier ook in het gelderse hooggebergte.

    groeten drs k te sH

  • 02 December 2013 - 13:00

    Ms:

    Allemaal werkervaring, heel netjes! Maar hoe zit het nou met de Fritzen, de Wilhelms, de Heinzen en de Wolfgangen?

    XXX Ms

  • 02 December 2013 - 14:09

    Mariëtte:

    Ha Sophie
    Heb je net gemaild, maar toen had ik dit nog niet gelezen. Wat een intensieve week zeg! Super dat je met lesgeven mag beginnen en die praktijk, die komt wel. Je hebt nu maanden om dat te oefenen.
    Arme Sophie, die slecht tegen de kou kan!
    Wat mij bij staat als stopwoord in Oostenrijk:
    Super
    En tijdens de lessen:
    oberkörper zum Tal.
    Gaat helemaal goedkomen daar. Wat fijn, dat er al genoeg sneeuw ligt.
    Knuf Mariëtte

  • 02 December 2013 - 19:38

    Wendy:

    Super leuk verhaal! Onze opleiding was precies het zelfde, leuk om dit terug te lezen. Krijg het er weer helemaal warm van. Leef met je mee, het is zo spannend!! Heel veel plezier met lesgeven, ik ben super benieuwd wat je te wachten staat. Ik ga met kerst.... Vind het spannend.
    Ik hoop echt dat je het een beetje warm krijgt met lesgeven straks.

    Geniet!! Hele dikke kus

  • 04 December 2013 - 13:35

    Fred:

    Hoi Sophie,

    wat schrijf je leuk en vlot. Goed begin en je moet maar denken: op het Montessori mag je ook atrijd herkansen en komt het ook goed. Je handelt dus echt in onze traditie. De warmtepads komen duis van pas begrijp ik.
    Geniet ervan en met dat lesgeven komt het zeker goed.
    Knuffel
    Fred

  • 04 December 2013 - 17:29

    Tantanny:

    Zware week Sophie,lukt het een beetje met de kou?wel een heel mooie omgeving.
    Ik zal je wel maile,maar volg je wel op waar ben je nu.
    Kuske van ons.

  • 04 December 2013 - 21:46

    Jules:

    Wooow dat boven de wolken is VET!!! NIet normaal zeg.... Wil je er nog meer maken? ;) Heel cool!

  • 08 December 2013 - 10:14

    Gerdje-Da:

    Hoi Sophieke,

    Heb zojuist je verslagen gelezen. Je avontuur is goed gestart. Geniet ervan!

    Gerdje-Da

  • 08 December 2013 - 11:41

    Marjon:

    Heey Sophie,

    Wat is het leuk om jouw verslagen te lezen. Kun je de kou nog een beetje handelen? Gave foto's!! Zie ik ineens een foto van jou met Sam van Putten. Is Sam in hetzelfde ski-gebied als jij?
    Geniet van al dat moois daar (en het lesgeven natuurlijk).

    Liefs Marjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Unterschneidheim

Sophie

Actief sinds 16 Nov. 2013
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 9976

Voorgaande reizen:

21 November 2013 - 09 Maart 2014

Sophie goes skiing!

Landen bezocht: